SIVANANDA ALAPÚ HATHA JÓGA

A Sivánanda Jóga – Szvámi Sivánanda tanításai alapján – a hatha jóga egy tradicionális formája, melynek középpontjában a jógát gyakorló egészségének megőrzése áll.

Magát a Sivánanda jóga rendszert, Szvámi Sivánanda Szaraszvatí egyik diákja, Szvámi Visnudevánanda indította el még 1957-ben a kanadai Montreálban. Jóga rendszerét a nyugati, modern, városi emberek éltevitelét tanulmányozva alakította ki. A hatha jóga “modern” történelmében – BKS Iyengar mellett – leginkább őrá vezethető vissza a hatha jóga nyugati térhódításának kezdete.

A Sivananda gyakorlati rendszer középpontjában a test vitalitásának megőrzése, a betegségek esélyének csökkentése áll, egyszerűen és természetesen fejlesztve a testet.

A rendszer filozófiája 5 alapelvben összegezhető:

  • 1. Helyes testgyakorlás: Ászanák
  • 2. Helyes légzés: Pránajáma
  • 3. Helyes relaxáció: Szavászana
  • 4. Helyes táplálkozás: Vegetáriánus.
  • 5. Pozitív gondolkodás és meditáció: Védanta és Dhyana

A Sivananda jóga órákon nagy hangsúlyt kap a relaxáció és a légzés.

Az órák felépítése:

  • OM mantra
  • Ráhangolódás/Relaxáció
  • Bemelegítés
  • Pránayáma (légzőgyakorlatok)
  • Napüdvözletek
  • 12 alap ászana (és azok variációi a jógázók szintjét figyelembe véve)
  • Vezetett relaxáció (jóga nidrá)
  • OM mantra

A Sivánandanda hatha jóga alapjait 5-6 alkalmas alaptanfolyamon célszerű elsajátítani, hogy a későbbiekben, a gyakorló órákon való részvétel gördülékeny, érthető, koncentrált legyen.

A Sivananda jóga megfelelő a kezdő jógázóknak, mivel először szinte teljesen ugyan azon gyakorlatsoron keresztül ismerkedhetnek meg a jógával, illetve az ászanákkal.  Haladó gyakorlóknál az ászanák haladóbb variációit, és további ászanákat vezetünk be fokozatosan az órák folyamán.

Leave a Reply

Your email address will not be published.